Wat ga je leren?

Wat ga je leren?

Creatieve technologen bedenken en ontwikkelen innovatieve digitale producten, waarbij de gebruiker centraal staat.


Internet verspreidt zich van digitale schermen steeds verder naar alledaagse objecten. Van mobiele apps tot connected kleding, alles is potentieel verbonden. Als creatief technoloog zet je nieuwe technologie in om toekomstgerichte ervaringen te ontwerpen én te ontwikkelen. Bij de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT) leiden we je op tot een creatieve programmeur die zelfstandig en flexibel kan omgaan met snelle veranderingen in het vakgebied.


Tijdens de opleiding ga je uitdagingen aan die creativiteit en een kritische blik van je vragen. Je legt de lat hoog: je ontwikkelt jezelf tot één van de betere developers, je houdt trends nauwlettend in de gaten en bent in staat om interessante nieuwe technologieën te herkennen én in te zetten.


De gebruiker staat centraal bij alles wat je maakt. Tijdens projecten verwerk je continu feedback van gebruikers om te onderzoeken of je oplossing doeltref- fend en gebruiksvriendelijk is. Je maakt prototypes, in allerlei vormen, om op die manier inzicht te krijgen in je volgende ontwerpkeuze. Je beschikt over voldoende sociale vaardigheden om effectief te communiceren met gebruikers van je producten, opdrachtgevers en teamgenoten. Je hebt oog voor ethische vraagstukken rondom inzet van nieuwe technologie. Je bent onder- nemend en in staat om kritisch te reflecteren op je eigen werk en ontwikkeling.


Opbouw

Onderwijsvisie

Kenmerkend voor ons onderwijs is de aandacht voor de kennisbasis van het beroep, het handelen in de beroepspraktijk en je eigen professionele identiteit. Bij de start van je studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van kennis en vaardigheden, maar direct komt ook de praktijk aan bod. Eerst krijg je veel begeleiding, later neem je steeds meer het heft in eigen handen. Tijdens je studie leer je jezelf steeds beter kennen en ontdek je wat je kwaliteiten zijn als beroepsbeoefenaar.


Propedeuse

Je volgt elk kwartaal drie vakken: Ontwerpen, Programmeren en Media-en techniekfilosofie. De kennis die je opdoet pas je direct toe in een intensief project genaamd Contextual Learning Environment dat per kwartaal een ander thema heeft: internet of things, web, mobile en game.


Binnen de projecten werk je ideeën uit en experimenteer je met technieken. Wanneer iets niet lukt, doe je het de volgende keer anders. Hier komt een bepaalde mate van zelfsturing bij kijken die je moet liggen. Er worden lessen aangeboden waar op dat moment behoefte aan is. Je reflecteert op je eigen ontwikkeling en je wordt bijgestaan door een coach.


Hoofdfase

In het tweede jaar breng je verdere verdieping aan in je programmeerskills (zoals full-stack web & mobile development) en doorloop je tegelijkertijd projecten waarbij de lat hoog ligt op technisch en ontwerpvlak. Ook complexere problemen moet je kunnen oplossen. Je kiest zelf een invalshoek; zo verbreed je je kennis en vaardigheden als ondernemende, onderzoekende, ontwerpende of betrokken technoloog.


Na je stage in het derde studiejaar ligt de nadruk nog verder op jouw persoonlijke ontwikkeling. Wat zijn de technologieën of aandachtsgebieden waar jij je verder in wilt ontwikkelen? In je vierde jaar kies je een minor waarin je je kennis kunt verbreden of verdiepen. In het laatste semester studeer je af door het uitvoeren van een praktijkgericht onderzoek voor een externe opdrachtgever.


Vakken

Basisprogramma

Als je op hbo-niveau wilt afstuderen, leer je in het basisprogramma een aantal algemene vaardigheden. Enkele voorbeelden zijn: Sociale en Communicatieve vaardigheden, Nederlands en Engels.


Beroepsspecifieke vakken

De opleiding heeft daarnaast een aantal specifieke vakken, zoals Programmeren, Ontwerpen en Media- en techniekfilosofie. Bij de kennisvakken ontwikkel je kennis over onder andere web & app development, interaction design en de impact van technologie op onze maatschappij.


Keuze- en bijspijkervakken

In jaar één en twee kun je kiezen uit zo’n driehonderd hogeschoolbrede keuzevakken. Dit biedt je de kans om over de grenzen van je eigen opleiding heen te kijken en om invulling te geven aan je specifieke leerbehoeften.


Soms blijkt tijdens of al vóór de opleiding dat je moeite hebt met een bepaald vak. Dan is het nuttig je kennis hiervan bij te spijkeren. Hogeschool Rotterdam biedt hiervoor zowel vóór als tijdens de opleiding mogelijk- heden. Bij deze opleiding kun je denken aan bijspijker- vakken op het gebied van Nederlands en Engels.


Minors

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. Je kunt kiezen uit veel minors. Op de website krijg je een indruk van de minors.


Beroep

Voorbeelden van beroepen die aansluiten bij Creative Media & Game Technologies zijn front-end developer, back-end developer, interaction designer en game developer.


Veel studenten gaan na hun studie aan de slag bij creatieve digitale bureaus, start-ups, game studios of starten een eigen bedrijf. Technologie is in veel meer organisaties een essentieel onderdeel van de dagelijkse processen geworden. Onder andere banken, ziekenhuizen en de haven bieden daarom beroeps- mogelijkheden voor creatieve programmeurs.


Aanvullende eisen

Voor deze opleiding gelden aanvullende eisen. Voordat je tot de opleiding kunt worden toegelaten, bekijken we of je voldoende creatieve en technische aanleg hebt.


Studie in cijfers

Hogeschool Rotterdam vindt het belangrijk dat je een weloverwogen studiekeuze maakt. Met ‘Studie in cijfers’ krijg je op een snelle en herkenbare manier een beeld van de opleidingen aan Hogeschool Rotterdam en kun je deze vergelijken met landelijke cijfers.


‘Studie in cijfers’ geeft je inzicht in de studenttevredenheid, het aantal eerstejaars studenten, de ervaren contacturen per week, de prestaties van studenten en je kansen op de arbeidsmarkt.


Kijk voor meer informatie op hogeschoolrotterdam.nl/cmgt


Studeren bij CMGT

Wat ga je leren?

ElePHPant

Stadslab, datalab en VR-lab

Minor Game Design & Development

Minor Natuur, Mens en Technologie

Onze docenten

International opportunities

De Creative Developer

Al student? Upload hier jouw eigen project!

Nog geen student? Schrijf je hier in!